Printers zijn doorgaans redelijjk goedkoop: de echte kost schuilt namelijk in de inktpatronen. Heel wat gebruikers schaffen dan ook liever inktpatronen aan van externe verkopers, die een pak goedkoper zijn dan de originele cartridges. HP probeert gebruikers de laatste tijd van die goedkope cartridges weg te halen en ze richting de eigen inktpatronen te sturen.
Dat doet het bedrijf met een firmware-update. De firmware-update maakt heel wat printers met niet-originele patronen onbruikbaar. Wie voorheen zo’n goedkoper inktpatroon installeerde, geraakte er nog vanaf met een melding – even op ‘print’ duwen en de printer deed nog gewoon z’n werk. Nu lukt dat niet meer: als je HP-printer geen HP-patronen detecteert, zal die gewoonweg dienst weigeren.
HP weet de ingreep te onderbouwen met een nieuwe gebruikersovereenkomst. Daarin legt de printerfabrikant uit dat zowel printers als cartridges tegenwoordig van chips voorzien zijn. Deze chips zouden malware kunnen bevatten, waardoor je onbedoeld je printer – en mogelijk de rest van het netwerk – infecteert. HP haalt als meest voorname reden dus de veiligheid van de gebruiker aan, al speelt ook mee dat het merk zijn intellectueel eigendom – de code die op de printers draait – wil beschermen. Hoe waarschijnlijk dat het is dat een iemand slachtoffer wordt van een cyberaanval via de printer, zegt het merk er echter niet bij.
Toch printen met goedkope huismerken
Wie wil blijven printen met goedkopere inkt, zal dus even in de instellingen van de printer moeten neuzen. Als je daar een instelling ziet staan die “dynamic security” heet, zet ze dan uit. Het is namelijk die functie die het printen blokkeert. Zie je de functie niet staan? Dan zal je inkpatronen van HP in huis moeten halen – of een nieuwe printer, waarmee je wel kunt printen.
Voordat je aan dit stappenplan begint dien je eerst te kijken of je printer driver up-to-date is en/of de cartridge niet gewoonweg leeg is. Anders kan het liggen aan het feit dat de inktcartridge niet juist in de printer geklikt is, de chip vuil en/of defect is of dat de contacten in de printer beschadigd zijn. Doorloop onderstaande stappen om te bepalen wat er met jouw printer aan de hand is. Zorg ervoor dat je printer aan staat, tenzij anders vermeld.
HP sticker/tape verwijderen. Bij veel cartridges moet een sticker en soms ook een plastic beschermschel verwijderd worden. Voor de zekerheid adviseren wij om alle stickers van de cartridge te verwijderen.
Na enkele tellen gewacht te hebben, kunt u alles weer aansluiten en de cartridge opnieuw installeren. Controleer of de cartridge goed vast zit (u moet een “klik” horen). Indien uw printer een reset functie heeft, is dit ook het juiste moment om dit uit te voeren.
Bij een toner cartridge kan er weinig verkeerd gaan. Als je nog steeds problemen ondervindt met het installeren en herkennen van de toner, dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de chip.
We hopen dat deze tips je geholpen hebben met jouw printerfout. Indien dit niet het geval is, laat graag een reactie achter en we zullen proberen je zo veel mogelijk verder te helpen!
https://techpulse.be/nieuws/428211/hp-printers-cartridges/